חדשות

בי"ח השרון: לראשונה פעולה צנתורית מתקדמת לטיפול ביל"ד

צריבה סלקטיבית של קצות העצבים העוטפים את עורקי הכליה בעזרת צנתר משוכלל משדרגת טכנולוגיה מיושנת ומוסיפה יתרונות משמעותיים לטיפול ביתר לחץ דם עמיד

צילום: דוברות השרון

ביחידת צנתורי הלב בבית חולים השרון בוצעה, לראשונה בכלל בתי החולים של קבוצת הכללית, פעולה שמטרתה הוא טיפול ביתר לחץ דם תוך שימוש בצנתר חדש ומתקדם.

מדובר בפעולה צנתורית המתבצעת בהרדמה מקומית ובה נכנסים עם צנתר ייעודי דרך אחד מעורקי המפשעה, מגיעים לעורקי הכליות ו"מתבייתים" עליהם, צורבים סלקטיבית את קצות העצבים העוטפים את עורקי הכליה בעזרת צנתר מיוחד שעליו ארבע אלקטרודות במבנה ספירלי. בזמן הפעולה, האלקטרודות מפיקות תדרי רדיו הגורמים לצריבת קצות העצבים. מדובר בפעולה צנתורית פשוטה יחסית והחולים משתחררים לביתם יום למחרת.

צילום: דוברות השרון

הפרוצדורה בוצעה על ידי ד"ר גבריאל גרינברג, מנהל היחידה לצנתורי לב ועל ידי פרופ' אלי עטר, מנהל מערך הדימות בבית החולים השרון ובילינסון.

יתר לחץ דם כרוני מוגדר כ"רוצח השקט" וגורם לתחלואה ותמותה נרחבות בכל העולם. אחת הסיבות להיווצרות יתר לחץ דם היא עצבוב יתר של מערכת העצבים המרכזית לכליות. בעזרת הפעולה מפחיתים את העצבוב לכליות ובכך משפרים את יכולת האיזון של לחץ הדם.

הטיפול המתקדם מיועד לחולים עם יתר לחץ דם עמיד, כלומר חולים המקבלים לפחות שלוש תרופות לאיזון לחץ דם ועדיין אינם מגיבים לטיפול או שיש להם תופעות לוואי לטיפול תרופתי והטיפול התרופתי אצלם מוגבל.

הטכנולוגיה החדשה עברה אבולוציה במהלך 13 השנים האחרונות. בדור הקודם של הטכנולוגיה הקטטר הכיל אלקטרודה אחת והצריבה מוקדה יותר בעורקי הכליה, דבר שטרם ליעילות המוגבלת שנצפתה אז. בדור החדש של הטכנולוגיה יש ארבע אלקטרודות המופעלות יחדיו וגורמות לצריבה נרחבת ויעילה יותר. במחקרים שבדקו למעלה מ-11 אלף מטופלים שעברו את הפרוצדורה הוכחה יעילות ובטיחות גבוהה לטיפול.

הפעולות הראשונות בוצעו בבית החולים השרון לפני כעשר שנים במטופלים בעשור השביעי והשמיני לחייהם שסבלו מיתר לחץ דם עמיד ארוך-טווח ושקיבלו בממוצע חמש תרופות לאיזון לחץ דם. הפעולות בוצעו בטכנולוגיה מיושנת (קטטר עם אלקטרודת צריבה אחת) וכאמור שיטת הצריבה הייתה ממוקדת יותר. כל הפעולות עברו בשלום, אך יעילות הפרוצדורה היתה מוגבלת. הטכנולוגיה הנוכחית בטוחה כמו זו הישנה, אך היעילות שלה גבוהה יותר מאחר שכאמור מתבצעת צריבה נרחבת יותר.

פרופ' עטר הסביר: "השיפור הטכנולוגי בצנתר, שמאפשר טיפולים בכמה מוקדים בו זמנית, משפר את יעילות הטיפול ומקצר את משך הטיפול פי ארבעה. בנוסף, גם במקרים הבודדים שבו הטיפול לא משיג את מטרותיו, לא אמור להיגרם נזק בלתי הפיך לעורקי הכליות במהלך הטיפול".

ד"ר גרינברג סיכם: "זוהי בשורה של ממש. הטיפול מרחיב את האופציות הטיפוליות במטופלים הנוטלים הרבה תרופות וכל זה מבלי להשאיר גופים זרים בתוך הגוף - לדוגמה השתלת סטנט/תומך בצנתור לב".

נושאים קשורים:  ד"ר גבריאל גרינברג,  פרופ' אלי עטר,  בית החולים השרון,  יתר לחץ דם,  צנתור,  בילינסון,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.08.2022, 21:17

לא ברורה מידת הנזק לעורק הכליה עצמו, נדרש מעקב של שנים ארוכות כדי לוודא זאת